nedeľa 10. januára 2016

Roald Dahl - Charlie a továreň na čokoládu

Film Charlie a továreň na čokoládu som videl aspoň dvadsaťkrát. (Mám na mysli verziu z roku 2005 s Johnnym Deppom.) Dá sa povedať, že som na ňom vyrástol, pretože patril medzi moje najobľúbenejšie rozprávky. Celkom som sa potešil, keď som objavil knižnú predlohu. Obzvlášť preto, lebo som od Roalda Dahla už čítal niekoľko výborných poviedok.
   Dej tohto príbehu je vám asi veľmi dobre známy, no dovoľte, aby som ho trochu pripomenul. Charlie Bucket pochádza z veľmi chudobnej rodiny. Žijú v malom domčeku pri Wonkovej továrni na čokoládu, no Charlie si môže vychutnať fantastickú chuť svetoznámej čokolády iba raz do roka - na svoje narodeniny. Keď Willy Wonka vyhlási súťaž o exkluzívnu prehliadku továrni, Charlie si nerobí veľké nádeje. Veď ako by mohol nájsť zlatý kupón, keď čokoládu dostáva len raz ročne?
   Musím priznať, že v súčasnosti nie som veľkým fanúšikom rozprávok. Existuje mnoho ľudí, ktorí sa z rôznych dôvodov vracajú k rozprávkam, ktoré v detstve čítavali. Ja medzi nich nepatrím. Nuž, asi som na to ešte primladý. Pri knihe Charlie a továreň na čokoládu som však ani neváhal. Mnoho ľudí to nazýva klasikou medzi rozprávkami a mne stačilo, že autorom je Roald Dahl. 
   Okrem iného, zaujímalo ma, ako píše pán Dahl knihy pre deti, pretože ja som ho doposiaľ poznal len z tej druhej stránky -  z jeho literatúry pre dospelých. Čítal som od neho zbierku fantastických Fantastických poviedok, v ktorých sa nachádzal predovšetkým čierny humor, erotika a zopár mŕtvol. 
Willy Wonka vo filmovej adaptácii z roku 1971
   Ale späť ku knihe! S Charliem sa nedá nesympatizovať. Autor jeho rodinné  pomery vykreslil veľmi podrobne. Sedem ľudí sa tlačilo v malom domčeku. Všetci štyria starí rodičia žili na jednej posteli. Charlie s rodičmi spával na matraci na zemi. V zime to bolo neznesiteľné, pretože im cez škáry fúkal do domu vietor. Z rodiny bol zamestnaný iba otec - pracoval v továrni na zubné pasty, no aj tá skrachovala. Každý deň jedli to isté a aj toho bolo len málo. Všetky tieto okolnosti vytvorili z Charlieho pokorného, skromného a slušne vychovaného chlapca. 
   Pán Wonka bol svojská osobnosť. Ja som ho poznal len tak, ako ho stvárnil Johnny Depp, čo bolo dosť odlišné od knižnej predlohy. V knihe vo mne evokoval predstavu klauna, neustále sa rehotal a bol mi nesympatický. 
   Knihe ani nemám čo vytknúť. Napísaná bola brilantne a aj keď od roku 1964 prešla dlhá doba, verím, že dodnes môže zaujať deti po celom svete. Ak teda máte nejaké deti, nebojte sa pustiť do Charlieho. Dieťa bude pri nej pracovať hlavne so svojou fantáziou, pretože Roald Dahl ju mal naozaj obrovskú a do svojej knihy vložil také veci, ktoré by bežnému smrteľníkovi nikdy v živote ani nenapadli. 
Roald Dahl
A čo určite nerobte?
   Urobil som strašnú hlúposť, keď som namiesto papierovej knihy siahol po audioknihe. Rozprávka môže byť vhodná aj pre dospelých, ale jej audio podoba určite nie, a preto ju neodporúčam nikomu, kto má viac ako osem rokov. Keď sa nad tým zamyslím, ja by som tým netrýznil ani svoje deti. Hlas pani Hrzánovej sa mi sprotivil už po druhej kapitole a dúfam, že ho už tak skoro ani nezačujem.

moje hodnotenie: 80%

Roald Dahl - KARLÍK  A TOVÁRNA NA ČOKOLÁDU
Audiokniha vyšla v roku 2008 vo vydavateľstve Tympanum. Načítala Barbora Hrzánová. Preložil Jaroslav Kořán.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára