utorok 1. júla 2014

Búrlivé dvadsiate roky (F. S. Fitzgerald - Veľký Gatsby)

obálka prvého vydania
Dej románu Veľký Gatsby sa odohráva v 20. rokoch 20. storočia. Hlavným rozprávačom je Nick Carraway, mladý muž, ktorý prišiel do New Yorku, aby trochu zbohatol. Nasťahoval sa na Long Island do malého domčeku v susedstve obrovských domov zbohatlíkov. Jeho najbližším susedom je Jay Gatsby, ktorý organizuje obrovské párty s nádejou, že sa raz na jednu zatúla aj krásna Daisy - žena, ktorú miluje. V súčasnosti Veľký Gatsby patrí medzi najznámejšie diela, zaraďuje sa medzi svetovú klasiku a v školách po celom svete patrí medzi povinné čítanie.
Niektoré knihy vynikajú svojim príbehom, niektoré vynikajú svojimi postavami, no čím vyniká Veľký Gatsby, sú opisy. Opisy bujných večierkov, opisy New Yorku vtedajšej doby, opisy postáv. Autor všetko perfektne zachytil. Teda aspoň podľa môjho názoru, pre niekoho to bola nuda.
V tejto recenzii by som sa predovšetkým chcel venovať postavám. Jay Gatsby, muž, ktorý získal všetko okrem lásky jednej ženy, bude určite sympatický všetkým čitateľom. Má svoje spôsoby, je to gentleman, celý čas je opradený tajomstvom. Nick Carraway je tu jediná skromná postava, občas mal naozaj zaujímavé myšlienky, no počas celého príbehu mi pripadal ako úplne vedľajší a nezaujímavý. V príbehu vystupuje aj Jordan Bakerová, mladá hráčka golfu, ktorá bola skutočne pôvabná a od začiatku až po koniec vystupovala s eleganciou. Postava, ktorá bola pre mňa najväčším sklamaním, je Daisy. O Daisy bojujú dvaja muži - jej manžel a Gatsby. Táto žena bola síce naozaj krásna, no aj hlúpa. Nevedela sa rozhodnúť, nevedela myslieť za seba a na koniec bola z nej riadna mrcha. 
Ako som už spomínal, Nick Carraway bol medzi nimi jediný skromný človek. Všetci ostatní sa tam skrývali za svoje bohatstvo, boli neskutočne povrchní. Občas sa tam mihla postava, ktorá bola až arogantná. Ľudia v knihe dbali len o seba, záležalo im na prepychu, morálne hodnoty boli u nich zvrátené.
Chápavo sa usmial - oveľa viac ako chápavo. Bol to jeden z tých vzácnych úsmevov, ktoré vám dodávajú akúsi večitú sebadôveru a stretne ich azda štyri-päť ráz za celý život. Na chvíľku objal - alebo zdalo sa, že objíma - celý večný svet, a potom sa sústredil len a len na vás, a to s neodolateľným predpojatím vo váš prospech. Chápal vás až potiaľ, pokiaľ ste sám chceli, aby vás chápali, veril vo vás tak, ako by ste sám rád verili v seba, a ubezpečoval vás, že má o vás presne taký dojem, aký by ste rád vzbudili, keď ste v najlepšej forme. (Nickovo prvé stretnutie s Gatsbym) 
Túto klasiku nemôžem ohodnotiť plným počtom bodov, pretože mala svoje nedostatky, aj keď ich nebolo veľa. Najviac ma hnevala nepriehľadnosť románu. Nepáčilo sa mi ako autor skákal z udalosti na udalosť. V jednom odseku písal o jednom, v ďalšom už o úplne niečom inom.  
Filmové spracovanie (už piate v poradí) je síce pomerne nové, no aj napriek tomu som najprv videl film a až potom som si prečítal knihu. Nijak ma to neobralo o zážitok z čítania, aj keď som vedel, ako to celé skončí. Dosť ma prekvapilo, že film bol dôkladným prepisom knihy, pretože zvyčajne sa filmové spracovania líšia od kníh. No ak by som to mal poňať ako kniha vs. film, tak by to skončilo remízou. Film Veľký Gatsby je jeden z najlepších aké som doposiaľ videl, atmosféra v ňom je magická, má veľmi dobré obsadenie, hudba v ňom je tiež perfektná. Kniha a film sa pekne dopĺňajú. Určite odporúčam si pozrieť aj film, ak ste ho náhodou nevideli.
(tento odstavec obsahuje SPOILER) Za veľké plus považujem zakončenie knihy. Síce je to príbeh lásky, no určite nemá happyend. Možno trochu zvláštna "úchylka", no ja mám rád smutné konce. :-)

Gatsby veril v to zelené svetlo, v šialenú vzrušujúcu budúcnosť, ktorá pred nami rok za rokom ustupuje. Teraz nám unikla ale to nevadí – zajtra pobežíme rýchlejšie, ešte viac roztiahneme paže...A jedného krásneho rána – Tak sa potácame dopredu ako lode proti prúdu, bez prestania odnášaní späť do minulosti.

moje hodnotenie: 8/10


Z Á K L A D N É    I N F O R M Á C I E
Názov knihy: Veľký Gatsby
Autor: F. S. Fitzgerald
Žáner: klasika
Vydavateľstvo: Slovart
Rok vydania: 2013
Rok vydania originálu: 1925 
Prekladateľ: Ján Vilikovský
Počet strán: 176

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára