utorok 7. januára 2014

Schudneš! (Richard Bachman - Kliatba)



   Bill Halleck je obyčajný, no veľmi tučný právnik. Aj napriek hrozbám svojho lekára, ktorý mu odporúča schudnúť, je so sebou spokojný. Veď má skvelé zamestnanie, má peniaze, má manželku, má dcéru. Všetko je v poriadku až do chvíle, keď do mesta prídu kočovní Cigáni. Dotiahnu so sebou staré karavany, ľuďom veštia osudy, žonglujú a všetko, čo k tomu patrí. Vyzerá to tak, že už odchádzajú, keď sa Billymu podarí zraziť starú Cigánku. Keďže je právnik, má veľa známosti, či už na polícii, tak aj na súde, a preto vyviazne bez akéhokoľvek trestu. Avšak hlavu mu láme starý Cigán, ktorému z jazyku vyletelo iba jedno slovo: "Schudneš!". Bola to kliatba. Číslo 124 na váhe postupne klesalo, klesalo, klesalo a klesalo, až sa z neho začínal stávať kostlivec. Ale ako si s tým poradí? Predsa nemôže zomrieť na podváhu.



R I C H A R D   B A C H M A N


   Aj keď na nových vydaniach sa uvádza ako autor obrovskými písmenami STEPHEN KING, no S. King knihu v roku 1984 vydal iba pod svojim tajným pseudonymom Richard Bachman. Celkovo pod týmto menom vydal 7 kníh a toto bola piata kniha. Zároveň je táto kniha posledná, ktorú vydal bez toho, aby niekto v skutočnosti tušil kto je Richard Bachman. Možno sa mu osudným stalo aj to, že v knihe dvakrát spomenul Stephena Kinga, čo bolo celkom milé.

   Richard Bachman je drsnejšia a zvrátenejšia verzia Stephena Kinga. Pod týmto menom vydal naozaj drsné a brutálne knihy, ktoré miestami čitateľa šokovali. Najviac sa ľudia zaujímajú o knihu Rage rozoberajúcu študenta, ktorý na škole spôsobí streľbu. Po pár streľbách na stredných amerických školách King zakázal knihu ďalej vydávať a predávať. A poslednou kvapkou bolo, keď v roku 1996 v skrinke študenta, ktorý zabil troch spolužiakov, sa našiel jeden výtlačok práve tejto knihy.
   Nechcel som odbočiť od témy, len som chcel priblížiť aké v skutočnosti knihy Richarda Bachmana sú. V knihe Kliatba sú ale nadprirodzené javy (konkrétne Cigán vrhajúci kliatbu), takže to nie je až také hrozné, no miestami to bolo naozaj nechutné.
 
P O S T A V Y
   Takmer vo všetkých knihách od Stephena Kinga sú postavy, ktoré vám hneď prirastú k srdcu, obľúbite si ich, no v tejto knihe nie. Vôbec. Hlavnej postavy vám bude trošku ľúto a budete mu priať dobré, no jeho rozhodnutia sa mi občas priečili. Neboli tam takmer žiadne kladné postavy. Bol tam lekár, ku ktorému som si hneď vybudoval odpor, bola tam manželka Heidi, ktorá mi od začiatku prišla úplne tupá, boli tam Cigáni, ktorí tiež neboli práve najsympatickejší a najpriateľskejší. Nebolo to až také veľké mínus, lebo mi aspoň nebolo až tak ľúto, keby sa tej postave niečo stalo. :-D

P L Y N U L O S Ť
   Musím sa priznať, že zo začiatku sa mi knihu vôbec nechcelo čítať, čítalo sa mi to ťažko a pomaly, písmenka sa mi zdali malé a strany nekonečné. No dobre, trochu preháňam, až také zlé to nebolo. Len som stránky nehltal a išlo mi to trošku pomalšie. Po nejakých sto stranách sa tempo zvýšilo a posledných sto strán mi rýchlo utieklo. A ten koniec - no páni, to som nečakal.

N A   Z Á V E R
   Z knihy mám trochu zmiešané pocity, no viac sa mi páčila ako nepáčila a v druhej polovici som bol veľmi rád, že so m po knihe siahol. Má to zaujímavú tému, na konci veľa akcie, kniha nie je ani hrubá, ani tenká, miestami to bolo trochu desivé.

MOJE HODNOTENIE: 7/10


Z Á K L A D N É   I N F O R M Á C I E
Názov knihy: Kliatba
Autor: Richard Bachman (Stephen King)
Žáner: horor
Vydavateľstvo: Ikar
Rok vydania: 2000
Prekladateľ: Vladislav Gális
Počet strán: 238

3 komentáre:

  1. Tohle vypadá dobře, minimálně ten námět je hodně zajímavý :) Jdu mrknout, jestli to vydali česky! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, knihu vydali v roku 2012 pod názvom Zhubni, takže by ani nemal byť problém to zohnať. Snáď sa ti to bude páčiť. :-)

      Odstrániť
  2. Prosim ak ju niekto mate doma po cesky, alebo po slovensky, na predaj, dajte vediet. Nikde ju nemozem zohnat.

    OdpovedaťOdstrániť