nedeľa 15. decembra 2013

O najslávnejšom idiotovi (Winston Groom - Forrest Gump, Gump & spol.)

   Zatiaľ som sa nestretol s človekom, ktorý by nepoznal Forresta Gumpa. Film sa zaraďuje vo všetkých rebríčkoch medzi najlepšie filmy vôbec, získal mnoho ocenení (vrátane Oscarov), a Tom Hanks sa vďaka nemu stal celosvetovo uznávaným hercom. Avšak väčšina ľudí ani nevie o tom, že existuje aj kniha o Forrestovi Gumpovi. A pozor, je to knižná predloha, nie knižná adaptácia! ;-) 
   Forrest Gump sa ako idiot už narodil. Namerali mu IQ pod 70, a preto bol aj oficiálne uznaný za idiota. Prvý ročník základnej školy absolvoval na normálnej škole, no potom ho preradili na osobitnú školu, kde sa každodenne stretával s podobnými indivíduami, a tak to bolo až do strednej. Tam sa odhalila jeho prednosť - vedel rýchlo utekať, dostal sa do futbalového tímu. Vďaka futbalu sa dostal na univerzitu. Jeho starostlivá matka si mohla vydýchnuť, pretože tým sa Forrest vyhol vojne vo Vietname. Na univerzite objavil svoje ďalšie talenty, ktoré trochu ovplyvnili jeho budúcnosť. Skamarátil sa s Bubbom, ktorý mu daroval malú harmoniku, a keď začal Forrest na nej hrať, všetkým len padali sánky.

Verte my, byť idiotom neni žiadna sranda. Ľudia sa človek vysmievajú, strácajú s ním prtezlivosť, dovolia si k nemu kopu špinavostí. Všetci síce horovia, že vejernosť sa má chovvať k postihnutým slušne, ale ja viem svoje - vždy to tak neni. Napriek tomu sa nesťažujem. Ak môžem hovoriť za seba, žijem si celkom zaujímavý život.

   Futbal síce vedel hrať dobre, no vo zvyšných predmetoch prepadal, kvôli čomu ho museli z univerzity vyhodiť a to znamenalo len jedno. Vietnam. Na niekoľkých desiatok strán nám Forrest opísal svoje pôsobenie vo vojne. Kruté podmienky, nezmyselné mrhanie životmi, atď. A od tejto časti bol jeho život naozaj rozmanitý. Vyskúšal si veľmi veľa prác, zažil mnoho zážitkov, dobrodružstiev. Dokonca sa mi niektoré až dali neuveriteľné, čo mi trošku kazilo dojem z knihy, ale nebolo to až také hrozné.

   Určite sa každému čitateľovi postava Forresta zapáči, aj napriek jeho mentálnej zaostalosti. Keď som prvýkrát začal knihu čítať, prekvapilo ma neuveriteľné množstvo gramatických chýb. Spočiatku ma tie chyby fascinovali, lebo pri niektorých som ani nevedel, že sa takto dajú urobiť, no dalo sa na to zvyknúť a potom som to ani nevnímal.

   V pokračovaní, Gump a spol., Forrest pokračuje v opise svojho života tam, kde skončil v prvej knihe. Čo sa mi zdalo milé, bolo, že napísal aj o tom, ako natočili film o jeho živote a aj o prvom stretnutí s Tomom Hanksom, ktorý ho neskôr hral.
   Priznám sa, že film som videl iba dvakrát a aj to bolo dávno, takže si ho už veľmi nepamätám, no určite viem, že od knihy sa úplne líši. Napríklad v knihe nemal žiadne problémy s nohami v detstve a ani raz tu neodznela slávna veta: "Utekaj, Forrest, utekaj!" Aj si myslím, že kniha vo mne zanechala väčšie dojmy ako film.

No a čo? Možno som idiot, ale večinou som sa snažil konať dobro. Sny sú nakoniec len sny, nie? Nech sa my stalo čokolvek, prišiel som na jedno - vždy sa možem obzrieť dozadu a povedať si, že som aspoň nežil monotóny, fádny život.

   Prvú knihu som čítal už druhýkrát a vážne som to ani na chvíľku neľutoval. Čítal som ju znovu, pretože som si chcel konečne prečítať aj druhú časť, ale obával som sa, že si už nebudem pamätať prvú, keďže som ju čítal takmer pred rokom. Miestami som sa musel nahlas smiať, miestami to bolo naozaj dojímavé. Obzvlášť druhá kniha bola citovo náročnejšia, no má to svoj happyend, samozrejme.
   Ak váhate, či sa vám oplatí čítať knihu, keď ste už videli film, tak vám ju môžem jednodznačne odporučiť. Nudiť sa pri nej nebudete.

9/10 za obe knihy

O autorovi
Winston Groom sa narodil v roku 1944 v americkom štáte Alabame. Čakalo sa od neho, že sa stane právnikom, no jemu sa táto predstavila hnusila. Začal študovať právo, ale keď dostal ponuku práce do literárrneho časopisu, hneď štúdium zanechal. Hneď si písanie zamiloval. Neskôr bol povolaný do Vietnamu. Po vojne sa stal novinárom v New York Times. Venoval sa predovšetkým písaním vlastnej tvorby, a tak vytvoril Forresta Gumpa, ktorý sa zakladal na príbehoch, ktoré mu v detstve rozprával otec pred spaním. V súčasnosti Winston Groom žije v prímorskom mestečku v Alabame spolu so svojou manželkou Anne a ovčiakom Forrestom.

3 komentáre:

  1. Také jsem četla oba díly a oba se mi moc líbily, i když tohle je asi jediný případ, kdy mám film stále o malinko raději než knihu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No neviem, nehovorím, že je film zlé, to určite nie, len ma až tak nebavil. :-)

      Odstrániť
  2. Konečne niekto, komu sa kniha páčila viac ako film :-) Keď to poviem ľuďom, všetci ohŕňajú nos, že film bol lepší - lebo to bol doják!
    Ja keď som čítala knihu - a je to už dobrých 20 rokov dozadu - lomcovali mnou výbuchy smiechu. Neskutočne dobre som sa zabavila. A hoci sa mi potom páčil aj film, bol iný. Išiel viac na city a dojil prvoplánové emócie aj tam, kde sa kniha dívala na svet s humorom. Pokiaľ dobre viem, bol tam ešte jeden rozdiel - v knihe Forrestovi nezomrela matka. Zase tie hollywoodske ťahy na bránku ;-)
    Páči sa mi, že hoci je medzi nami rozdiel jednej generácie, našiel sa konečne niekto, kto sa nehanbí priznať, že vtipná kniha ho dostala viac než dojemný film.

    OdpovedaťOdstrániť